Keresés
Close this search box.

Algagátlás a hajókon: így szüntethető meg a probléma

Az algagátlás minden hajó- és csónaktulajdonosnak elhagyhatatlan feladat. Az alga elszaporodása a hajótesten, de akár a kormánylapáton és propelleren több problémát is okozhat. Ez azonban könnyen elkerülhető a rendszeres és megfelelő algagátlással.

Korábbi cikkünkben az autók alvázvédelméről írtunk. Elmondtuk, hogy miért fontos az alvázvédelem, hogy autótulajdonosként hogyan tehetünk azért, hogy elkerüljük az alváz rozsdásodását.

Ebben a cikkben az algagátlásról lesz szó. Miért fontos az algagátlás? Mikor érdemes rá időt szánni? Hogyan lehet olcsón, de hatékonyan meggátolni az algásodást? Ebben a cikkben minden kérdésre választ adunk.

Miért fontos az algagátlás a hajókon?

Az algagátlás fontos feladat minden hajó- és csónaktulajdonosnak. A szezon előtt erre érdemes időt szánni, ugyanis ha elmarad, abból később több probléma is lehet. Egy rosszabb állapotú hajótestet pedig mindig bonyolultabb felújítani, mint egy jó állagot megőrizni, tehát a rendszeres algagátlással hosszú távon pénzt is spórolunk.

Mi az algásodás?

Az algásodás általában a mikroorganizmusok lerakódását jelenti a hajó vagy egyéb víz alatti tárgy felületén. Ez nagyban függ többek között a kikötőben lévő víz minőségétől, a vízállástól, a területi csapadékmennyiségtől, a hőmérséklettől és a kikötő mélységétől. A közel 4000 mikroorganizmus, amely lerakódhat a hajótestre két fő csoportra osztható: makró-algák – például kagylófélék – és mikrobaktériumok, biofilmet képező organizmusok.

Az alga könnyen megtelepszik a hajókon

Miért okoz problémát az algásodás?

A hajótest és egyéb víz alatti részek – például a kormánylapát, propeller – algásodás elleni védelme a hajózás egyik leggyakoribb problémája. Ha nem vesszük komolyan az algásodást és az algák elszaporodnak a hajónkon, akkor csökkenhet a sebesség a növekvő súrlódási ellenállás miatt, romlik a hajó manőverező képessége, nő az üzemanyag fogyasztás és hosszú távon a hajótest is károsodhat.

Ezek a problémák azonban könnyen elkerülhetőek az időben történő és megfelelő kezeléssel.

Mikor érdemes az algagátlással foglalkozni?

Az algagátló típusától és környezeti tényezőktől függően az algagátlást érdemes 1-2 évente elvégezni. Ezt a feladatot, ha lehet, akkor mindig a szezon kezdete előtt végezzük el, így a hajót megóvhatjuk a további algásodástól.

A hajótulajdonosok fejében úgy él, hogy az algagátlás drága és időigényes folyamat. Azonban ennek nem minden esetben kell így lennie. Elmondjuk, hogy hogyan és milyen szerekkel tudjuk saját magunk is elvégezni az algagátlást.

Milyen típusú algagátlót használjunk?

Az algagátlók, a megfelelő gyanta és biocid összetételüknek köszönhetően megvédik a hajótestet a mikroorganizmusok megtelepedésétől és elszaporodásától.

Minden esetben olyan algagátlóval dolgozzunk, ami megbízható. Ügyelni kell arra is, hogy az adott algagátlót milyen felületek kezelésére ajánlják és maximum hány csomó sebességig.

Ha ezeket nem vesszük figyelembe akkor amellett, hogy az algagátlás kidobott pénz lesz, akár a hajó felületében is kárt tehetünk a szerrel. A jól megválasztott algagátlóval azonban nincs mitől félni: amellett, hogy megszünteti a problémát, a hajó anyagát is védi.

Az algagátló szer kiválasztásán sok múlik

Hogyan álljunk neki az algagátlásnak?

Ha már megvan az algagátló akkor jöhetnek az előkészületek, hogy a végeredmény a lehető legjobb legyen.

A munkafolyamat előtt nézzünk hőmérséklet és időjárás előrejelzést. Kerüljük a munkafolyamatot erős szél, magas páratartalom vagy közvetlen erős napsugárzásnak kitett körülmények között.

1. Tisztítás

Mielőtt az algagátlót felvinnénk a felületre fontos, hogy alaposan megtisztítsuk. Ez a legtöbb időt igénylő folyamat. Zsírtalanítóval távolítsuk el az olajos, zsíros szennyeződéseket. Ha ezt kihagyjuk, akkor az algagátló anyag nem lesz képes megfelelően megtapadni az előző rétegen, így a munka felesleges lesz. Fontos, hogy a port és egyéb szennyeződéseket mossuk, vagy ha szükséges csiszoljuk le lehetőleg vizes csiszolással. A régi, rossz állapotú réteget is csiszoljuk le.

Algagátlás előtt fontos a tisztítás

2. Alapozás

Ha az előző réteg már rossz állapotban van, akkor ahhoz, hogy az algagátló jól tapadjon és sokáig kifejtse a hatását fontos, hogy lealapozzuk a felületet. Használjunk megfelelő VEMAR alapozót a régi felület lezárására. Az alapozót 1-2 vékony rétegben vigyük fel.

3. Szárítás

Az algagátló felvitele előtt győződjünk meg róla, hogy a felület teljesen száraz. Vizes felületre semmiképp se alkalmazzuk az algagátlót.

4. Algagátlás

Az alapos előkészületek után jöhet az algagátló. Vigyük fel az anyagot az előírtaknak megfelelően. Az algagátlót felvihetjük ecsettel, hengerrel, vagy szórópisztollyal is. Az anyagot két rétegben vigyük fel a felületre, majd hagyjuk teljesen megszáradni, mielőtt újra vízre eresztenénk a hajót.

Egy szezonra tervezünk vagy többre?

Ahogy már említettük az algagátlást érdemes 1, legfeljebb 2 évente elvégezni a hajó állapotának megőrzése érdekében.

Előfordulhat, hogy az algagátlás végén még marad az anyagból. Azonban ezt nem érdemes eltenni a következő szezonig, ugyanis ezek az anyagok a minőségüket leginkább bontatlan állapotban őrzik meg hosszabb ideig. A megmaradt anyagot inkább hordjuk fel még egy rétegben a hajó leginkább igénybe vett részeire – a hajó elejére, kormánylapátra.

A legjobb termékek az algagátláshoz

A hajótulajdonosok számára a legnagyobb kérdés, hogy milyen terméket használjanak, hiszen ezek az anyagok akár nagy kiadást is jelenthetnek.

A görög származású HB BODY Group VEMAR hajó divíziója azért jött létre, hogy az igényes yacht bevonatok piacát kivételes minőségű és teljesítményű, kedvező árú termékekkel lássa el.

A VEMAR célja, hogy megbízható és hatékony megoldásokat kínáljon a hajók szerelmeseinek és a hajójavító iparban dolgozó szakembereknek. Mindezt kiváló minőségű és költséghatékony termékekkel és szolgáltatásokkal biztosítja.

A legjobb algagátló megoldásokért nézzen szét a Totál Lux kínálatában, ahol a VEMAR legjobb algagátlói is megtalálhatók.